2019. szeptember 13., péntek

Rendelkezési Nyilvántartás

You can find the English version HERE.

Mit kell tudni az RNY-ről?

A Rendelkezési Nyilvántartás a természetes személyek és szervezetek elektronikus ügyintézésre vonatkozó rendelkezéseit tartja nyilván és azt az arra jogosult szervek felé megismerhetővé teszi. Az RNY ügyfelei azonosítási és kapcsolattartási módokkal, illetve egyéb elektronikus szolgáltatások igénybevételével kapcsolatos nyilatkozatokat tehetnek meg, mely rendelkezések teljes bizonyítóerővel bírnak.
Ügyintézési rendelkezést kizárólag 18 év feletti természetes személyek tehetnek, akik valamely személyi alapnyilvántartás (személyiadat-és lakcímnyilvántartás, központi idegenrendészeti nyilvántartás vagy az elektronikus ügyintézést igénybe vevő, külföldön élő természetes személyek személyi nyilvántartása) alanyai.
A természetes személyek valamely gazdálkodó szerv képviselőjeként is rendelkezhetnek annak nevében, a szervezet beazonosítása, és a képviseleti jogosultság sikeres ellenőrzése esetén.
Az ügyintézési rendelkezés első alkalommal abban az esetben tehető meg elektronikusan a https://rendelkezes.gov.hu/rny-public/ oldalon, valamint az országos telefonos ügyfélszolgálat (Kormányzati Ügyfélvonal) 1818-as számán, amennyiben a természetes személy ügyfél rendelkezik a jogszabályban előírt elektronikus azonosítási szolgáltatás valamelyikével (Ügyfélkapu, tároló elemet tartalmazó személyazonosító igazolvány, vagy Részleges Kódú Telefonos Azonosítás).
Elektronikus azonosítás hiányában kizárólag személyesen tehető meg a regisztráció a természetes személy, illetve a gazdálkodó szervezet azonosítását követően az alábbi helyszíneken:
  • az ország valamennyi kormányablak és okmányirodai ügyfélszolgálatán (http://kormanyablak.hu/hu),
  • a Magyar Posta Zrt. által Általános Szerződési Feltételeiben meghatározott állandó postai szolgáltató helyeken,
  • a Nemzeti Adó- és Vámhivatal Kiemelt Ügyfélszolgálatain.
Minden esetben először egy alaprendelkezést kell készíteni, melynek keretében nyilatkozhat arról, hogy az elektronikus ügyintézést biztosító szervek milyen formában, illetve módokon érhetik el, illetve küldhetnek joghatás kiváltására alkalmas, továbbá tájékoztatási célú küldeményeket, értesítéseket.
Az alaprendelkezés nyilatkozatai:
  • elektronikus (internetes és telefonos) ügyintézésre;
  • elektronikus kapcsolattartásra;
  • a postai úton történő kapcsolattartásra vonatkoznak.
Az alaprendelkezést követően személyesen, elektronikusan telefonon, vagy személyesen további rendelkezések tehetők.

Miért hasznos az RNY?

  • gyorsabb és hatékonyabb ügyintézést tesz lehetővé;
  • kiszámíthatóbbá, tervezhetőbbé válik a hivatalokkal való kapcsolattartás;
  • a nyilvántartás tárolja a meghatalmazásokra vonatkozó nyilatkozatokat, és azokról hitelesített információt szolgáltat papír alapú irat bemutatása nélkül.

Szolgáltatások

Ha törvény nem írja elő az ügyfél személyes eljárását, helyette törvényes képviselője vagy az általa vagy törvényes képviselője által meghatalmazott személy, továbbá az ügyfél és képviselője együtt is eljárhat. Amennyiben Ön az RNY-ben meghatalmazás típusú rendelkezést tesz valamely hatóság előtti eljárásra vonatkozóan, akkor a meghatalmazásban megjelölt hatóság előtti eljárásában a későbbiekben nem szükséges külön, papír alapú meghatalmazást készíteni. Meghatalmazóként lehetősége van a meghatalmazott által az RNY-ben előkészített rendelkezés jóváhagyására (aláírására) is.
Az RNY-ben lehetőség van a meghatalmazások meghatalmazott általi előkészítésére is. Ebben az esetben a rendelkezés érvényességéhez a meghatalmazó RNY-ben történő jóváhagyása szükséges.
Jogszabály előírhatja, hogy bizonyos meghatalmazások a meghatalmazott általi elfogadással válnak érvényessé. Ebben az esetben a meghatalmazott az RNY-ben megteheti a meghatalmazó által rögzített meghatalmazás elfogadását.
A természetes személy rendelkezhet arról, hogy a jövőben milyen módon azonosíthatja a hatóság az elektronikus ügyintézése során. Ilyen azonosítási mód lehet a hagyományos Ügyfélkapuval, vagy a Telefonos Azonosítással történő azonosítás.
Az ügyfél nyilatkozhat arról, hogy elektronikus tárhellyel (pl. Ügyfélkapu, Cégkapu, Hivatali kapu) rendelkezik, és azt hivatalos elérhetőségként bejelenti.
A hivatalos elérhetőség olyan biztonságos kézbesítési szolgáltatási cím, amelyre az elektronikus ügyintézést biztosító szerv joghatás kiváltására alkalmas küldeményt továbbíthat. Természetes személy ügyfél esetén ez pl. ügyfélkapu tárhely.
Az ügyfél meghatározhatja, hogy az elektronikus ügyintézést biztosító szervek mely elérhetőségeken keresztül vehetik fel vele tájékoztatás céljából a kapcsolatot.
Az Egyéb, tájékoztatási célú elektronikus elérhetőségekre olyan üzenetek, nyilatkozatok továbbítása lehetséges az elektronikus ügyintézést biztosító szervek részéről, amelyek joghatás kiváltására nem alkalmasak, kivéve, ha azt az ügyfél kéri, vagy azonnali beavatkozást igénylő eset indokolja (súlyos kár vagy életveszély fennállása vagy bekövetkezésének lehetősége).
Megadható elektronikus levelezési cím, telefonszám, SMS és telefax elérhetőség is.
Az időszaki értesítés szolgáltatás elsődleges célja, hogy az ügyfél megbízható információt kapjon a nevében történt elektronikus (közigazgatási) cselekményekről, adatainak elektronikus úton történő kezeléséről. Az értesítés leginkább a banki szolgáltatók által kiállított bankszámlakivonathoz hasonlítható, amelynek segítségével nyomon követheti az elektronikus úton történő tevékenységeit, ügyeit.
A szolgáltatás lényege, hogy az ügyfél a Rendelkezési Nyilvántartásban - a jogszabályi keretek között - meghatározhatja azon hatóságok és elektronikus ügyintézések cselekmények körét, amelyre vonatkozóan értesítést kíván kapni. Emellett rendelkezésében meghatározhatja az értesítés küldésének időszakát, valamint az értesítés helyét. Jelenleg Telefonos Azonosítással kapcsolatban kérhető értesítés.
Természetes személy ügyfél nyilatkozhat arról, hogy engedélyezi-e az elektronikus kapcsolattartást, s rögzíthet e célból különböző elérhetőségeket.
Ide tartozik a hivatalos kapcsolattartásra szolgáló elektronikus elérhetőség (pl. Ügyfélkapu, Cégkapu, Hivatali kapu), valamint az egyéb, tájékoztatási célú elektronikus elérhetőségek (e-mail, telefon, SMS, telefax).
Gazdálkodó szervezet számára jogszabály által kötelező az elektronikus kapcsolattartás, mely így az arra szolgáló tárhelyet rögzíti az RNY-ben, Ezen szervezetek így kizárólag az egyéb, tájékoztatási célú elektronikus elérhetőségek körét határozhatják meg.
Az ügyintézés internetes letiltása után a természetes személy ügyfél nem tudja igénybe venni az elektronikus ügyintézést interneten keresztül, így az RNY további használatára sem lesz lehetősége, kivéve azon ügyintézési szolgáltatások esetét, ahol ezt jogszabály vagy hatóság kötelezővé teszi. A kizárás a meghatalmazások tételére nem vonatkozik, a már megtett meghatalmazások továbbra is felhasználhatók, illetve személyes vagy telefonos rendelkezéstétel keretében újabbak tehetők.
A telefonos ügyintézés letiltása esetében a természetes személy ügyfél a továbbiakban nem tudja igénybe venni az elektronikus ügyintézés telefonos módját, így a telefonos azonosítás igénybe vétele ellenére sem fog tudni telefonon (pl. a Kormányzati Ügyfélvonalon - 1818 - keresztül) ügyet intézni.

A jogszabály által előírt ügyintézési mód felülírhatja az RNY-ben tett rendelkezéseket!

ÁSZF

Az RNY szolgáltatás igénybevételéhez először el kell fogadnia az Általános Szerződési feltételeket!

Kapcsolat

Az RNY szolgáltatással kapcsolatos további kérdések esetén, kérjük tárcsázza a 0-24 órában hívható telefonos ügyfélszolgálatunkat!
Kormányzati Ügyfélvonal - 1818 (1.7-es menüpont)
Figyelem!
Felhívjuk figyelmét, hogy a Rendelkezési Nyilvántartás, mint központi elektronikus ügyintézési szolgáltatás jogosulatlan igénybevétele büntetőjogi és polgári jogi felelősségre vonással jár.
A szolgáltatás igénybevételével kapcsolatos feltételeket a mindenkor hatályos ÁSZF tartalmazza.




What should I know about the Client Setting Register?

The Client Setting Register keeps records on the individuals’ dispositions related to the e-administration and makes them ascertain to the entitled persons. The objective of the service is to allow citizens - and later progressively organizations as well - to create their dispositions in particular as regards the identification and contact modes, as well as to use other electronic services.
Administrative dispositions can only be created by natural persons who are over 18 years of age and subject to one of the personal basic registers (i.e. personal data and address register, central aliens policy register or personal register of natural persons living abroad using electronic administration).
For the first time the administrative dispositions can solely be created in person
  • all Customer Service of Government Offices of Hungary (http://kormanyablak.hu/hu),
  • at permanent postal service points set in the General Terms and Conditions of Magyar Posta Zrt,
  • at special service centres of the National Tax and Customs Administration
by presenting a valid document appropriate for personal identification as well as by an administrator’s assistance.
The personal registration is not necessary if the customer has any type of the customer gate registration or Partial Code Phone Identification (hereinafter referred as to Phone Identification). Possessing any of them the Client Setting Register surface is available after the application of the identification methods defined above.
Dispositions can be created through the Government Customer Line (1818 phone number) excepting the first administrative disposition.
In each case a basic disposition should be created at first; without creating a basic disposition you cannot create any other dispositions.
The basic dispositions are related to
  • online administration;
  • administration over the phone;
  • electronic contact;
  • postal contact.
/In the frame of the above basic dispositions you can define the manner in which the authority can contact you./
Following the creation of basic disposition additional dispositions can be created in person, electronically or by phone.

Why is the Client Setting Register useful?

  • the administration will be faster and more efficient;
  • contact with bodies/organizations becomes more efficient and reliable;
  • the register stores dispositions related to the permanent authorizations and provides authenticated information about them without presenting paper-based documents.

Services

If the customer's personal acting is not prescribed or defined by the relevant legislation, his/her legal representative or a person authorized either by him/her or his/her legal representative can act instead, and in addition the customer and his/her representative can act together as well. If you decide to create an authorization disposition concerning a procedure before an authority then in the procedure before the designated in the authorization authority a separate paper-based authorization at a later stage will not be necessary.
Here you can define the identification methods you would like to be identified by the authority during your future electronic administration. Such identification method can be the traditional Customer Gate identification, the high-security Customer Gate identification or the Phone Identification.
You can define the contact methods you would like to be contacted by the organizations joined the Client Setting Register. You can define e-mail address, phone number, SMS, fax number or postal contact as well.
The primary objective of the periodical notification service is that the customer can obtain reliable information on electronic (administrative) acts carried out on his/her own behalf as well as on the management of his/her data by electronic means. The notice mostly can be compared to the bank account statements issued by the bank service providers, which allows the customers to keep track of their activities, affairs arranged electronically.
The key element of the service is that the customer - within the legal framework - can define in the Client Setting Register the scope of authorities, electronic administration procedures and acts on which he/she would like to be notified. Furthermore, the customer can define in his/her disposition the period of notification sending as well as the location thereof. Currently, notification can be required on Phone Identification.
Permission to use electronic modes of contacts. It includes e-mail, phone, SMS and fax.
If you decide to disable online administration, later you will not be able to access electronic administration online, thus the Client Setting Register will no longer be available for you, except for those administrative services, where legal regulations or authorities make this possible or mandatory. Disabling does not apply to creation of authorizations; your authorizations recorded in the Client Setting Register will stay in effect and in addition new ones can be created in person or over phone.
If you decide to disable administration over the phone, you will no longer be able to access electronic administration over the phone, thus you will not be able to arrange administrative matters over the phone (e.g. over the Government Hotline - 1818), irrespective of phone identification.

Administrative methods laid down in the relevant legislation can override dispositions created in the Client Setting Register!

General Terms and Conditions

To use the Client Setting Register service you must accept the General Terms and Conditions at first!

Contact

If you have any further questions related to the Client Setting Register service, please dial our Government Customer Line 1818 in 24/7 service!
Government Customer Line - 1818 (menu option 8.1)
Warning!
Please note that the unauthorized use of the Client Setting Register as a controlled electronic administration service is strictly prohibited, and can entail criminal and civil liability. The usage of the system can be monitored, captured and audited as well.
Please be informed that the use of the Client Setting Register also means the acknowledgment of the above mentioned information.
To obtain information on our services, please visit the following General Terms and Conditions link.


Forrás:
https://rendelkezes.gov.hu/rny-public/

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése